3 redenen om vooral niet stil te blijven staan

Het is natuurlijk vakantie en hoewel veel mensen van de rust proberen te genieten zijn het voor u als ondernemer misschien vooral onrustige tijden. In sommige gevallen is het zorgen dat mensen weer terug komen naar de club zodat u uw incasso’s niet blijvend ziet kelderen. Het betekent dat u er voor moet zorgen dat leden zich weer veilig voelen. En het betekent natuurlijk ook dat mensen weer uit hun nieuwe en mogelijke andere sportgewoontes moeten worden gehaald. Maar hoe? Wij proberen u aan de hand van een aantal tips een stukje dichterbij te brengen.

Tip 1; communiceer wat nodig is
Zorg er vooral voor dat u duidelijk naar uw leden communiceert dat het veilig is binnen uw club. Nog te vaak zien wij video’s van jonge honden die druk bezig zijn met krachttraining of groepslessen. Maar wie is nu echt de kwetsbare en de niet-terugkerende groep? Vergroot deze groep heel duidelijk uit. Laat ze op camera sporten, zorg ervoor dat zij hun gevoel overdragen naar uw ledenbestand dat nog niet is teruggekeerd. Geef de niet-bezoekers het gevoel dat hun lotgenoten het goed maken en dat ze met een gerust hart terug kunnen keren naar uw club. Mensen willen behoren tot een groep, een groep die op hen lijkt en die mogelijk dezelfde bezwaren heeft. Laat vooral die groep aan het woord en laat hen uitleggen waarom het zo fijn is om bij u te trainen. Bang voor negatieve feedback? Kan haast niet, want dan waren ze al niet meer bij u op de club.

Tip 2; Break the habits
Mensen hebben in de afgelopen periode nieuwe gewoontes opgebouwd. Ze hebben een nieuwe fiets gekocht, zijn actief begonnen met TikTok, zijn meer gaan wandelen en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het is dus belangrijk dat u de mensen weer bewust maakt van uw specialiteit. Dat is natuurlijk voor elke club anders, maar u weet als geen ander hoe u uw leden waarde kunt brengen. Laat ze weten wat u kunt betekenen. Mensen zijn gewoontedieren, soms goede en soms ook minder goede gewoontes. Laat vooral weten dat u ze kunt helpen om dichter bij hun doelen te komen op de lange termijn. Ook hier is de communicatie weer belangrijk. Speel eens echt in op de wensen van de klant. Niet alleen hetgeen u aanbiedt, maar laat vooral eens horen hoe u aan de wensen van de klant kunt voldoen. Het gaat om veiligheid, resultaat, aandacht en bekwaamheid binnen uw club.

Tip 3; Fanclub
Maak ambassadeurs van uw leden. Maak uw leden echte fans. Wat kunt u eraan doen om de beleving van uw leden net een stukje beter te maken? Dat is de kunst. Luister naar de klant, maar luister eens echt naar de klant. Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw lid bij de aankomende verjaardag vol lof over u gaat praten. Dit zit hem natuurlijk in veel verschillende zaken, maar elke kleine stap is er één. In de basis wil je dat mensen goed kunnen functioneren binnen uw club. Dat betekent vooral niet die mega moeilijke 4-daagse schema’s maar kleine overwinningen die de motivatie verhogen. Ik denk dat u zelf ook talloze dingen kunt bedenken waardoor uw lid met een goed gevoel de tent verlaat.Is dit allemaal makkelijk? Nee, absoluut niet. Maar het is wel belangrijk om hier de nodige aandacht aan te schenken. Mensen willen gehoord worden, mensen willen zich goed voelen, mensen willen successen behalen en uiteindelijk moeten zij één van de beste accountmanagers worden van uw club.
Met vriendelijke groet,

Team Fitness Occasions – Panatta Sport Nederland