Top 20 fitness 2019 ACSM

Vrouwensportschool mag transgender vrouw niet weigeren

Een transgender die geen geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan en dus alleen op papier vrouw is, mag niet als lid worden geweigerd door een sportschool die zich exclusief op vrouwen richt.
Dit blijkt uit een uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens. De vrouw in kwestie is eind 2014 op papier van geslacht veranderd, zonder geslachtsveranderende operatie. Sindsdien staat zij als vrouw ingeschreven en staat op haar identiteitsdocumenten en geboorteakte dat zij vrouw is. Sinds 2014 is een geslachtsveranderende operatie niet meer nodig om voor de wet vrouw te zijn.

De vrouw wilde lid worden van een sportschool voor vrouwen in Barneveld, maar deze weigerde haar als lid. De sportschool staat op het standpunt dat de sportschool uitsluitend is bedoeld voor vrouwen, waardoor het een intieme, veilige plaats is voor vrouwen die speciaal daarvoor kiezen vanuit hun achtergrond, gevoel, geloof of overtuiging. Een mannelijk lichaam past daar niet in. Als een transgender vrouw als lid wordt geaccepteerd, kunnen sommige leden niet meer in de sportschool komen sporten. Volgens de sportschool heeft de wetgever er geen rekening mee gehouden dat een persoon niet ‘op papier’ komt sporten, dus op basis van geboorteakte en paspoort. Een sporter is ‘fysiek’ aanwezig.

Het College oordeelde dat de sportschool direct onderscheid heeft gemaakt op grond van geslacht door rechtstreeks te verwijzen naar het fysieke geslacht. Dat is verboden, tenzij er een wettelijke uitzondering is. Dat kan hier niet het geval zijn, want in de Transgenderwet staat de identiteit van het individu voorop. Wie ‘op papier’ vrouw is, is wettelijk gezien ook zonder geslachtsveranderende operatie een vrouw, die als vrouw behandeld moet worden en net als iedere andere vrouw gebruik kan maken van een sportschool voor vrouwen. Weigering van het lidmaatschap is daarom verboden onderscheid.

De btw-verhoging van 6% naar 9% maakt o.a. sport duurder. De verhoging is in strijd met de ambitie van de overheid een gezonde leefstijl te stimuleren. De ziektezorg kent een btw-tarief van 0%. Dit moet ook gelden voor preventieve zorg als gezonde voeding en sport. Oftewel: échte gezondheidszorg!

Basic-Fit lanceert eigen digital out of home kanaal

Basic-Fit introduceert een eigen Digital out of Home (DOOH) kanaal. Het nieuwe kanaal biedt adverteerders de mogelijkheid om een specifieke doelgroep van sportieve consumenten gerichter te bereiken.

Basic-Fit beschikt over een eigen digital narrowcasting netwerk van meer dan 2.000 schermen, verdeeld over ruim 560 vestigingen. Via deze schermen krijgen klanten van Basic-Fit momenteel relevante clubinformatie. Het narrowcasting netwerk wordt nu uitgebreid met een DOOH kanaal. In eerste instantie is dit met een pilot in Nederland en België. Later zullen daar Frankrijk, Spanje en Luxemburg aan worden toegevoegd. Het kanaal stelt externe adverteerders in staat om uiteindelijk 1,7 miljoen Basic-Fit leden te bereiken met voor hen relevante producten en diensten.
“Basic-Fit gelooft in de kracht van samenwerking”, legt Niek van Wieringen, Business Development Manager bij Basic-Fit, uit. “We zitten in een tijdperk waarbij doelgroepen steeds lastiger te bereiken zijn omdat de effectiviteit van traditionele media afneemt, vooral onder de jongere generaties. Onze bezoekers bestaan voor ruim 49% uit de leeftijdscategorie 18 t/m 30 jaar, die per bezoek gemiddeld 69 minuten besteden aan een van onze clubs. Dit zorgt voor een hoge contactfrequentie binnen een belangrijke doelgroep.”

Relatie tussen kickboksen en criminaliteit

Het kickboksen wordt regelmatig gelinkt aan criminaliteit, Onderzoeks- en adviesbureau DSP voerde tussen 2015 en 2018 een onderzoek uit waaruit blijkt dat kickboksen en criminaliteit zeker een link hebben.

Erik Lagendijk, onderzoeker bij DSP kondigde afgelopen week een tweeluik over de relatie tussen kickboksen en criminaliteit genaamd ‘Van duistere gym tot ideale schoonzoon; de transformatie van kickboksen.’ Volgens Lagendijk is het kickboksen in Nederland vooral positief, maar dat er nog steeds veel criminele autoriteiten zijn binnen de sport.

Kickboksen blijft een enorme aantrekkingskracht uitoefenen op de boys in the hood: maatschappelijk kwetsbare jongeren met een beperkt toekomstperspectief. Hiermee doelen ze op jongens uit de straat of de mensen met problemen in hun leven. Dat blijkt ook uit de onderzoek, merendeel van de zijn in de problemen gekomen. Verder zijn er vele van hen laagverstandelijke beperking of zelfs, een psychische stoornis en hierdoor makkelijk te lokken voor criminele activiteiten.

Het is voor kickboksers makkelijk om in contact te komen met criminelen, omdat er sprake is van netwerkvorming binnen de sector. Er zijn meerder voorbeelden van sportscholen die gefinancierd worden met zwart geld, van trainers die contacten hebben met criminele organisaties en van promotors die hun managementbureau hebben gefinancierd met geld dat uit de drugswereld.

Kijk hier voor het volledige onderzoek: http://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/column-xl/item/113972/van-duistere-gym-tot-ideale-schoonzoon-de-transformatie-van-kickboksen

Virtuagym Joins the FitnessOnDemand Integration Cloud

FitnessOnDemand™ announced its partnership with Virtuagym. The companies’ existing mobile apps have now been integrated, making hundreds of premium workouts immediately available to Virtuagym members.

“Our partnership with FitnessOnDemand enables us to provide market-disrupting gym chains like Xercise4Less the ability to support and engage their members on a higher level, while tapping into a new digital revenue stream on top of the existing business models in our offering,” said Hugo Braam, CEO of Virtuagym.  “We feel the future of the industry is in integrations with technology that enhance the member experience. We’re excited to be part of this movement, and thrilled about this new collaboration.”

Virtuagym provides its members with an online club ecosystem and turn-key mobile app that can be customized and managed by the facility for a unique branded experience. Current features of the platform include health club solutions for member engagement, exercise and nutrition guidance, scheduling, management and much more.

The FitnessOnDemand platform provides integration partners instant access to hundreds of workouts, tailored to an array of fitness levels. These videos come from industry leading instructors and brands that users know and cover a range of formats including yoga, cycling, kickboxing, HIIT, dance and more.

“Partnering with Virtuagym was a logical step towards our goal of developing the choice virtual platform for multi-club operators that is integrated with the products and services they already use,” said Garrett Marshall, the divisional CEO of FitnessOnDemand. “With Virtuagym’s ever-expanding list of feature-sets, we look forward to growing together and creating more value for multi-club operators.”

Virtuagym’s partnership with FitnessOnDemand will provide health club owners the ability to offer members the widest variety of digital fitness workouts in the industry wherever they are. This will also enhance Virtuagym’s tools for extending programming options and member engagement beyond the club.

For more information about FitnessOnDemand, visit fitnessondemand247.com. For more information about Virtuagym, visit virtuagym.com.

 

3i verkoopt 6,8% aandelen Basic-Fit á €30,50 per aandeel

3I ANNOUNCES SALE OF PART OF ITS STAKE IN BASIC-FIT
Hoofddorp, 27 September 2018 – Basic-Fit has taken note of the announcement today by 3i Group plc via Mito Holdings S.à.r.l. (“3i”) that it has sold a c.6.8% stake in Basic-Fit’s outstandingshare capital at an offer price of €30.50 per share. The disposal consisted of an overnight private placement to institutional investors. Following completion of the placement, 3i’s remaining stake will be approximately 21% of Basic-Fit’s outstanding share capital. 3i has committed itself to a lock-up of 90 days.

ABOUT BASIC-FIT
With 565 clubs, Basic-Fit is the largest fitness operator in Europe. We operate in five countries and in our clubs, more than 1.7 million members can work on improving their health and fitness. Basic-Fit operates a straightforward membership model and offers a high-quality, value-for-money fitness experience that appeals to the fitness needs of all active people who care about their personal health and fitness. Atypical subscription costs €19.99 and gives people access to all our clubs in Europe and a pass which canbe shared with family members.

Wondermiddel om af te vallen over 3 jaar op de markt

Ieder jaar is er wel een persbericht over een wonderpil waardoor je moeiteloos kan afvallen, maar nu lijkt het er op dat er toch echt een wondermiddel aankomt. Akkermansia muciniphila is een bacterie die middels voedingssupplementen, yoghurtdranken, repen of depersonaliseerde medicijnen geconsumeerd kan worden. Hoogleraar Willem de Vos van de Wageningen University & Research deed onderzoek naar deze bacterie. Akkermansia gaat darmontsteking tegen en helpt mogelijk tegen leververvetting. De bacterie zorgt ervoor dat schadelijke en uiteindelijk dikmakende voedingsstoffen minder snel in het lichaam belanden.

Vier jaar na zijn ontdekking ging hoogleraar De Vos een samenwerking aan met de Belgische hoogleraar Patrice Cani van de Université catholique de Louvain. Zij dienen de bacterie toe bij muizen en zagen dat  obesitas en diabetes type II verminderden. Later ontdekte de Belgische onderzoeksgroep dat het middel veilig bij mensen gebruikt kan worden.

Vervolgens is er een commerciele spin-off gekomen; A-Mansia Biotech S.A. met als doel de commercialisatie van nieuwe voedingsproducten met een mogelijke impact op metabole ziekten verweven met zwaarlijvigheid. Er was al een investeerder die er €3 miljoen in stak en daar is bijgekomen €13 miljoen van Seventure, dit fonds beheert €600 miljoen namens Danone en Novartis.

Hier gaan we dus vast nog meer van horen, het zal een OTC product worden dus zonder doktersvoorschrift te krijgen.

‘Hoe langer mensen leven, hoe meer geld wij verdienen’

De verzekeraar John Hancock, een van de oudste en grootste Noord-Amerikaanse levensverzekeraars, gaat geen traditionele levensverzekeringen meer afsluiten. In plaats daarvan komen er alleen nog ‘interactieve’ levensverzekeringen, waarbij klanten korting krijgen als ze via fitness trackers bewijzen dat ze gezond leven.

Het concept van interactieve levensverzekeringen werd min of meer uitgevonden door Vitality Group, een partner van John Hancock, en de polissen werden al uitgerold in Zuid-Afrika, Groot-Brittannië en de VS. Houders van zo’n polis kunnen kortingen krijgen als ze de fitnessdoelen van hun wearables (smart watches, fitness trackers, smartphones) halen. Daarnaast kunnen ze ook kortingsbonnen voor winkels winnen als ze hun rondje fietsen of hun gezonde dieet in de app van de verzekeraar ingeven.

Voor de verzekeraar is het dan ook beter als hun klanten gezonder, of minstens langer, leven: zo kan de verzekeraar langer premies incasseren voordat hij die overlijdensverzekering moeten uitbetalen aan de partner of kinderen van de klant. Brooks Tingle, de baas van John Hancock zei in een interview met de New York Times: “Hoe langer mensen leven, hoe meer geld wij verdienen. Als we ervoor kunnen zorgen dat onze klanten collectief een beetje langer leven, is dat best voordelig voor ons als bedrijf.” De eerste van die interactieve polissen werd in 2015 uitgerold, volgens het bedrijf suggereert de data die het over de houders van een Vitality polis heeft verzameld, dat ze 13 tot 21 jaar langer leven dan de rest van de verzekerde bevolking.

Futuro Fitness overgenomen door SportCity

De afgelopen 10 jaren hebben Han Walet, Susanne & Theo Vermeeren en hun team hard gewerkt om een club te bouwen waarop ze trots mogen zijn, Futuro Fitness in Tilburg. Vorige week, enkele weken voor het 10 jarige bestaan, is de healthclub verkocht aan SportCity. Gekozen is om de club over te dragen aan SportCity, omdat deze keten het best aansluit bij het Futuro Fitness concept en SportCity de club met behoud van al het personeel voortzet. De transactie is begeleidt door Hans Minnaar van Florijnz Corporate Finance.

En Fitnessclub Nederland neemt Jawi Sportcentrum uit Alphen a/d Rijn over
JAWI Sportcenter is op zoek gegaan naar een partij die geïnteresseerd is in overname van deze  mooie club en die hebben zij gevonden in Fitnessclub Nederland. Per 1 oktober 2018 zullen zij de club voort gaan zetten. Er is gekozen voor een ontkoppeling van het racketcenter en het fitness gedeelte. Dit leidt er toe dat een ieder zich nog beter kunnen richten op de eigen disciplines. Op dit moment is Fitnessclub Nederland op zoek naar een ondernemer die de exploitatie van het racketcenter op zich wil nemen inclusief de horeca. www.fitnessclubnederland.nl/clubs/alphenaandenrijn

Miljardenbod op Amer Sports (Precor)

Het Chinese Anta Sports Products met een groep investeerders heeft een bod van 4,7 miljard euro gedaan op het Finse Amer Sports o.a. bekend van Precor. Amer Sports heeft bevestigd dat er een niet-bindend overnamevoorstel is ontvangen, het bod is €40,- per aandeel. In het hetzelfde persbericht geeft Amer Sports aan niet in onderhandeling te zijn en nog geen beslissingen hebben genomen betreffende het bod. Na dit nieuws sprong het aandeel omhoog met 19% naar €34,20. Het bod van Anta is 17% boven marktwaarde dus zal het de aandeelhouders wel aanspreken.

Anta met een waarde van $12,5 miljard kijkt steeds meer naar Europa voor acquisitie van gevestigde wereldwijde merken. Zeker nu president Trump blijft dreigen met hogere import tarieven voor China.

Bron: Bloomberg en Reuters