BASIC-FIT REPORTS RECORD GROWTH OF 155 CLUBS IN 2019

Adjusted EBITDA increased by 25% to €155 million

FULL YEAR FINANCIAL HIGHLIGHTS1
Revenue increased by 28% to €515 million (2018: €402 million)
Adjusted club EBITDA increased by 26% to €222 million (2018: €177 million)
Adjusted EBITDA increased by 25% to €155 million (2018: €124 million)
Adjusted net earnings2 increased by 20% to €32.8 million (2018: €27.4 million)

FULL YEAR OPERATIONAL HIGHLIGHTS
155 net club openings, growing the network to 784 clubs (up 25% year on year)
Total number of memberships increased to 2.22 million (up 21% year on year)
Now market leader in France with close to 1 million members
Other revenue increased by 36% to €13.8 million (2018: €10.1 million)

OUTLOOK 2020
To date, we have not seen any negative impact of COVID-19 on the business and currently do not foresee any supply issues from our main suppliers
Robust club openings pipeline with more than 500 clubs; barring unforeseen developments relating to COVID-19, we expect to open around 150 clubs in 2020

Rene Moos, CEO Basic-Fit: “2019 was again a very good year in which we delivered on our growth plans by adding a record 155 clubs to our network. This includes the successfully rebranded and integrated Fitland clubs which we acquired in July. The integration was executed swiftly and within budget, a good achievement. 2019 was also the first full year with the new membership structure. This had a positive impact on the average revenue per member. The increased yield and the growth in average number of members at our mature clubs resulted in the further strengthening of our mature club EBITDA to 50.5%

At Basic-Fit we believe that everyone deserves to be fit and feel great. We aim to achieve that by making fitness accessible to as many people as possible. Opening clubs close to where people live or work is one of the ways we aim to achieve this. In November, we announced a next step in the acceleration of the pace of club openings to around 150 clubs a year for the coming three years; 25 more than the prior target. For 2020 we are well under way to reach that target with 40 club openings in the first two months of the year.

As always we will continue to be disciplined in following our strict site selection process and only open clubs when we expect them to reach a return on invested capital of at least 30% at maturity.”

THUIS FIT BLIJVEN TIJDENS CORONA van offline naar online workout

HOE JE THUIS FIT KAN BLIJVEN EN LOKALE ONDERNEMERS EN
TRAINERS MET EEN EIGEN GYM, CLUB OF STUDIO’S KAN STEUNEN

Amsterdam, Wenen, Berlijn, 17-03-2020 – Eversports , het sportplatform met de missie om mensen hun leven te verbeteren door sport, fitness en yoga, heeft snel gereageerd op de nieuwe situatie. Vanaf vandaag biedt Eversports samen met 3.000 Europese partner studio’s een scala aan online sportlessen aan. Crossfit, yoga, Pilates of andere sportlessen, de studio’s kunnen online lessen aanbieden aan hun klanten of aan anderen die thuis mee willen sporten tijdens de periode in quarantaine.

Dat iedereen thuis moet blijven, betekent niet dat ze geen fitness of yoga kunnen doen. Veel studio’s ondersteunen mensen door online lessen aan te bieden die ze thuis kunnen volgen. De lessen zijn live en worden vooral vanuit de studio’s zelf aangeboden, dit biedt namelijk het gevoel dat het “de normale gang van zaken” is, terwijl er momenteel zo veel verandert.

Iedere verandering brengt kansen met zich mee, voor studio eigenaren en docenten is dat de kans om de voordelen van online lessen te ervaren. Gedurende de afgelopen paar dagen hebben meer en meer studio’s en docenten online lessen aangeboden en zagen zij hier ook een grote vraag naar. Eversports vermeldt meerdere dankberichten te hebben ontvangen van mensen van over de hele wereld die online lessen hebben bijgewoond. Niet alleen bestaande leden waren blij om zich weer even normaal te voelen temidden van alle veranderingen, maar ook diegenen die in deze periode juist iets nieuws willen doen of sport weer willen oppakken.

“We zijn blij dat we onze partners en hun klanten thuis kunnen helpen om door deze minder makkelijke tijden heen te komen. Eversports doet er alles aan om de partner studio’s te ondersteunen door tijdelijk een “online aanbieder” te worden en helpt daarmee alle gebruikers van het platform om lessen te vinden die bij hen passen. Dankzij de update van vandaag aan ons platform, kunnen alle online lessen gevonden worden op https://www.eversports.nl/doc/online-classes .” zegt Hanno Lippitsch, CEO en oprichter van Eversports.

Overstappen van offline naar online is niet makkelijk, maar wel uitvoerbaar
Studio’s de hun eerste online lessen afgelopen week hebben gegeven, proberen nog te vinden welke tools en processen het beste voor hen werken. De tools om te streamen variëren van YouTube Livestream, Google Meet, Zoom, Skype en andere conference tools. Zoals gewoonlijk zorgt Eversports voor het proces omtrent boekingen en betalingen. Mensen thuis moeten hun training of yoga oefeningen aanpassen aan de nieuwe setting. Hier zijn ze heel creatief in, door bijvoorbeeld boeken te gebruiken in plaats van yoga blokken, of een 5kg zak aardappelen in plaats van een kettlebell.

Meer informatie is te vinden op www.eversportsmanager.com en www.eversports.com/nl

Voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen.

Korting van 15% bij Overdevest.com

Beste Fitnessondernemer,    

Door de maatregelen van de Rijksoverheid wordt de fitnessbranche zwaar getroffen. Maar misschien kunnen we van de nood een deugd maken.  

Heeft u plannen om geluid, licht of beeld te vernieuwen? Hebben de bestaande installaties onderhoud nodig? 
Deze vervelende periode kan ook gebruikt worden om ervoor te zorgen dat alles tiptop in orde is als de clubs weer mogen opstarten. Zoals u van ons gewend bent bieden wij de mogelijk tot koop of lease. Ook beschikken we over een grote voorraad gebruikte apparatuur die niet ouder is dan 3 tot 4 jaar en nog makkelijk een ronde mee kan. Ook alle gangbare materialen voor geluid, licht of beeld leveren we uit voorraad. 

Om u tegemoet te komen zijn de voorwaarden voor leaseacceptatie nog soepeler dan anders en is betaling in termijnen bespreekbaar. Wij realiseren ons terdege dat de komende tijd voor veel ondernemers lastig zal worden en proberen daar zo flexibel als mogelijk mee om te gaan.
Veiligheid voor alles  
Wij willen u graag van dienst zijn, maar dan wel op een veilige manier. Dat doen we op de volgende wijze: 
. Gesprekken voor offertes, planning en dergelijke doen we zoveel als mogelijk telefonisch of videogesprekken via Skype of Google Hangouts
. Als onze medewerkers bij u op locatie komen geven ze u geen hand en blijven op veilige afstand. Zij beschikken ook over desinfectiemiddelen en wassen vaak hun handen.

Laten we samen de schouders eronder zetten en ervoor zorgen dat de fitnessbranche nog vitaler en dynamischer uit deze moeilijke periode komt.     

Met vriendelijke groet,  

Overdevest.com  |  Camille Overdevest
 

Connect, engage and coach members at home

Technogym’s Mywellness Cloud, the one and only digital platform in the industry to allow fitness clubs to manage their members training at home

In an industry, like fitness and wellness, in which human relations are fundamental, today, more than ever, for clubs it is important to continue to be close to members.

As many researches show, club members who have the opportunity to train also at home, prove to be more loyal to the club in the medium-long term. Even if for a period of time they are unable to attend the facility, then they are more likely to return because they have not lost their training habit.

No doubts on the fact that, today, the most relevant innovation for clubs is to be able to offer training programs and services to members at home.

Technogym has always believed in this opportunity and thanks to the Mywellnss Cloud platform, clubs can offer training and coaching programs to their customers remotely. In order to make the best use of this technology, Technogym is offering a free consultancy service to all clubs registered in Mywellness and to operators interested in learning more on the platform.  

TRAIN YOUR CUSTOMERS AT HOME

Thanks to mywellness app fitness clubs can provide training services to their customers to keep them active and motivated.

Workout of the Day – The app provides a choice of 3 new workouts every day to the users, to keep them active.

Training Contents – Clubs can deliver personalised programmes to individuals, to keep members engaged and on track with their personal path.

Remote Coaching – The app includes a chat to coach and keep in touch with users, anytime anywhere, to keep them motivated and active.

Innovation has always represented a strong element of the Technogym DNA: in 1996 Technogym has launched the first software system to manage training at the gym, in 2003 the first TV screen integrated in a fitness equipment, in 2007 the first online fitness equipment and in 2012 the first cloud in the fitness arena. In 30 years Technogym has created a global community of over 35 million people training every day on its products in 80.000 fitness facilities and over 200.000 private homes in over 100 countries.

Facilities have to register at this link to receive Technogym’s free digital consultancy

Virtuagym lanceert gratis ‘Virtuagym@Home’-oplossing ter ondersteuning van sportscholen die getroffen zijn door de Corona-pandemie

Virtuagym, een Nederlandse aanbieder van online en mobiele coaching technologie, heeft aangekondigd dat het een gratis online trainingsplatform voor sportscholen en studio’s lanceert, genaamd Virtuagym @Home. Naarmate bijna alle sportscholen gedwongen worden te sluiten tijdens de huidige Corona-pandemie, heeft Virtuagym zijn software development team aangespoord om met een oplossing te komen zodat fitnessbedrijven in deze moeilijke tijden een trainingsservice kunnen blijven leveren. Om fitnessbedrijven wereldwijd te ondersteunen, biedt Virtuagym deze virtuele trainingsoplossing tijdens de uitbraak volledig licentievrij aan, zodat sportscholen en studio’s een virtueel alternatief van hun bedrijf kunnen aanbieden om contractopzegging te voorkomen en de inkomsten uit lidmaatschappen te behouden.

Virtuagym @Home combineert Virtuagym’s Virtuele Trainer-workoutoplossing met optionele streaming-trainingsvideo’s, die naadloos zijn geïntegreerd op een mobiel en webgebaseerd platform. Het wordt geleverd met andere krachtige functies, zoals vooruitgang- en voedingstracking. Virtuagym @Home is gratis beschikbaar voor huidige klanten als onderdeel van hun licentie en sportscholen en studio’s die nog geen klant zijn kunnen het licentievrij gebruiken tijdens de Corona-uitbraak. De optionele Video On Demand streaming service is met grote kortingen beschikbaar gesteld om de digitale ervaring te helpen verbeteren. Virtuagym @Home is volledig licentievrij voor nieuwe Virtuagym-klanten. Één van de grootste Nederlandse sportschoolketens Trainmore heeft Video On Demand al geïmplementeerd om alle leden te voorzien van een oplossing om vanuit huis te trainen, direct via de Trainmore app.

Honderden 3D-trainingen beschikbaar via Virtual @Home Trainer
De Virtuele Trainer-oplossing geeft leden toegang tot vele trainingen die allemaal kunnen worden gedaan vanuit hun eigen woonkamer. Het bevat trainingen met lichaamsgewicht, halters, elastieken en lichaams- en geestesoefeningen, die worden geïnstrueerd door mannelijke en vrouwelijke virtuele trainers.

Video On Demand
Deze nieuwe functie biedt honderden streaming workoutvideo’s van derden aan die beschikbaar zijn in de Virtuagym @Home-app en in het webportaal. Ze kunnen worden bekeken via een app, tablet, computer of tv. Het Video On Demand programma biedt digitale workouts aan die leden thuis kunnen doen zonder extra apparatuur en verschillende categorieën, van fitnesstrainingen, cardio, Zumba, HIIT-training, dans tot meditatie en yogalessen.

Over Virtuagym 

Virtuagym levert een innovatief fitness softwareplatform voor management, coaching, en klantbinding. Het platform biedt een compleet ecosysteem met geïntegreerde mobiele apps en oplossingen voor trainings- en voedingsbegeleiding, voortgangsregistratie, online coaching, business analytics, roostering, online sign-up en betalingen, ruim 40 partner integraties, en meer. Met 200+ medewerkers en kantoren in Amsterdam en Medellín ondersteunt Virtuagym meer dan 15 miljoen consumenten, 6,000+ sportscholen en tienduizenden trainers wereldwijd, waaronder Basic-Fit, Trainmore, Fit20, Lijfstijl Coaches, en meer. Bezoek voor meer informatie https://business.virtuagym.com/nl/virtuagym-at-home/

Brugse fitnessclub Ctrl Gym start met online tv-kanaal

Nu fitnesscentra gesloten zijn en de bevolking opgeroepen wordt om te blijven bewegen, pakt Ctrl Gym uit met een heus online tv-kanaal. 
 
Onze fitness studio in Brugge werd omgebouwd tot een heuse tv studio. Resultaat is tien afleveringen met een workout die iedereen gratis thuis kan meedoen. Het concept is gebaseerd op de alombekende fitnessvideo’s van Jane Fonda. Wie thuis een aflevering van Ctrl Gym TV bekijkt, doet de oefeningen in real-time mee met de personal trainer op het scherm.
 
Ctrl Gym TV bestaat uit 10 afleveringen van telkens 10 minuten. Het gaat om afwisselende oefeningen die een totale workout bieden voor in de huiskamer, zonder toestellen of attributen. Inclusief leuke muziek, instructies en motivatie van onze personal trainers Martijn en Cromwell.
 
Ctrl Gym is een kleinschalige “boutique gym” in Brugge. Ook al zijn onze inkomsten herleid tot nul in deze crisis, toch hebben we nu geïnvesteerd in dit gratis online tv-kanaal om zowel leden als niet-leden van onze club gezond en sportief te houden.
 
Met sportieve groet,

Ctrl Gym Brugge
Frank Van Ackerpromenade 5
8000 Brugge

www.ctrlgym.be

Anytime Fitness

In tijden van crisis ben je als franchisenemer nooit alleen en dus ook niet als je eigenaar bent van een Anytime Fitness club. Het is onmogelijk om protocollen klaar te hebben liggen voor onvoorziene rampen en crisissen maar een hoofdkantoor dat ten strijde trekt in het belang van haar franchisenemers en diens klanten dát is waar het team van Anytime Fitness warm voor loopt.

Met ruim 100 clubs in de Benelux op de teller is Anytime Fitness een grote speler op de fitnessmarkt. Zeker in Nederland. Klanten waarderen Anytime Fitness vanwege haar kleinschaligheid, laagdrempeligheid, persoonlijke aandacht én het gevoel van vrijheid omdat er 24/7 gesport kan worden, 365 dagen per jaar.

Maar, wat als er ineens helemaal niet meer gesport kan worden? Op dinsdag 15 maart sloten al onze 108 clubs in de Benelux hun deuren tot minimaal 6 april. Een crisis die niet alleen Nederland maar de hele wereld treft en daarmee zitten duizenden Anytime Fitness clubs in hetzelfde schuitje. En eerlijk is eerlijk, dat verbroedert!

Voor wat betreft de Beneluxclubs merken wij een grote toename in betrokkenheid naar elkaar toe. Clubs willen elkaar meer dan ooit helpen en gaan aan de slag om hun leden online bezig te houden.

Thuis sporten is voor zo goed als ieder lid theoretisch mogelijk maar hoe zit het met de motivatie? Wanneer sport je als je ineens thuis moet werken en je schoolgaande kinderen thuis hebt? Hoe sport je als je de apparaten die je gewend bent niet binnen handbereik hebt?

De ene na de andere club is aan de slag gegaan met het bedenken van creatieve sportoefeningen die iedereen thuis kan uitvoeren. Al dan niet met een knipoog, denk aan de wc papier challenge. Personal trainers worden echte personal trainers en blijven via social media en whats app met hun leden in contact.

Doordat vanuit het hoofdkantoor gezorgd wordt voor het bewaren van rust, het bieden van structuur, het verschaffen van duidelijkheid, het verstrekken van belangrijke informatie en het geven van tips hoe we samen deze tijd door kunnen komen en waarop te focusen kunnen de franchisenemers zich toespitsen op creativiteit en het betrokken houden van hun leden in deze situatie.

Het hoofdkantoor volgt, uiteraard, de vorderingen en ontwikkelingen van Covid-19 op de voet en houdt nauw contact met haar franchisenemers. Clubs zonder personeel worden meer ondersteund waar nodig en hier is begrip voor vanuit andere clubs. Alle vragen die gesteld worden aan het hoofdkantoor worden voordat ze beantwoord worden juridisch getoetst in Nederland en/of België voordat ze beantwoord worden. Op deze manier kunnen de franchisenemers er op vertrouwen dat de info die zij aan hun klanten verstrekken klopt!

Het hoofdkantoor van Anytime Fitness en haar franchisenemers houden altijd en op diverse manieren contact. Dit is dagdagelijks zo maar natuurlijk intensiever in geval van crisis. Zo wordt er bijvoorbeeld met de franchisenemers gecommuniceerd via een Facebookgroep. In deze groep zitten alleen de franchisenemers, dus geen trainers, managers enz., én de leden van het hoofdkantoorteam. Het hoofdkantoor deelt hierin berichten maar ook franchisenemers kunnen berichten hierin delen. Het is voor iedereen duidelijk waar deze groep wel en niet voor bedoeld is.

Om breder te communiceren is er het dashboard van Anytime Fitness waar elk land zijn eigen toegang toe heeft. Berichten die voor een breder publiek bedoeld zijn worden ook op het dashboard geplaatst en kunnen ook door trainers, managers en andere clubmedewerkers gelezen worden.

Daarnaast wordt er ook regelmatig gecommuniceerd d.m.v. video’s. Vragen vanuit de franchisenemers worden verzameld en beantwoord in filmpjes die enkele keren per maand worden gemaakt. Op deze manier is iedereen altijd en overal van op de hoogte.

Door het geval als COVID-19 blijkt dat je samen echt sterker staat. Franchisenemers helpen elkaar op alle mogelijke manieren. Vragen worden en groupe gesteld via de beschikbare kanalen zodat de eenmaal gegeven antwoorden ook meteen voor iedereen te lezen zijn.

Ook worden er onderling video’s ter beschikking gesteld om oefeningen voor thuis uit te wisselen die andere clubs kunnen delen met hun leden. We zien zelfs dat clubs op dit moment nieuwe leden aantrekken en een lid bij wie de incasso niet lukte heeft zelfs al aangeboden om het bedrag indien nodig te komen pinnen (zie afbeelding). Onze focus ligt op het tevreden en geïnformeerd houden van onze franchisenemers in deze moeilijke tijd.

SLIMdiet zet deuren open voor de fitnessbranche in deze uitdagende tijden

Beste Body Biz relatie,

Het zijn uitdagende tijden voor de ondernemers in de fitnessbranche. Door de Corona-maatregelen zijn de deuren gesloten en zitten leden thuis. We merken duidelijk dat men zeer actief en creatief is over slimme, online manieren om de leden op afstand fit, gezond en in beweging te houden. Ook wij denken hier in mee en zijn sinds zondagavond 15 maart 2020 met ons gehele team volop aan de slag gegaan om onze trouwe aangesloten SLIMdiet partners te ondersteunen met ons online “Mijn SLIMdiet” platform. Het resultaat? Blije ondernemers, fitte leden én extra omzet.

In deze uitdagende tijden moeten we er voor elkaar zijn en elkaar helpen waar mogelijk. Wij stellen ons zeer flexibel op en openen de deuren per direct voor de fitnessbranche om ook snel en gemakkelijk online aan de slag te kunnen met SLIMdiet. Met SLIMdiet stelt u de leden van de club namelijk in staat om thuis op een prettige manier aan een gezond eetpatroon te werken en hun BMI naar het juiste niveau te brengen. Daarbij ondersteunt de coach de leden eenvoudig via het online Mijn SLIMdiet platform. Het resultaat ook hier; blije ondernemers, fitte leden én vergeet niet; extra omzet.

Er zijn 2 mogelijkheden om snel aan de slag te kunnen gaan met SLIMdiet:
1: De coach van de fitnessclub gaat zelf aan de slag:
Wij zorgen ervoor dat de fitnessclub snel opgestart zal worden, de voedingscoach een online spoedcursus volgt en de leden geïnformeerd kunnen worden.
• Er zijn geen kosten aan verbonden.
• Wij verzorgen de gehele goederen- en geldstroom voor dit onderdeel.
• De volledige marge op de online verkoop van SLIMdiet maaltijden blijft men gewoon ontvangen.
• Digitale documentatie, handleidingen, nieuwsbrief en marketing tools leveren wij kant en klaar aan.

2: SLIMdiet ontzorgt u volledig:
Het kan zijn dat een fitnessclub niet een geschikte coach ter beschikking heeft. Met deze aanpak kan SLIMdiet de volledige begeleiding verzorgen met aangesloten diëtisten die bekend zijn met “Mijn SLIMdiet” en ervaring hebben met het online verkopen en begeleiden.

Verder zorgen we ervoor dat de fitnessclub ook hier snel van start kan gaan en de leden kan voorzien van informatie via een nieuwsbrief en marketing tools. Ook hier maakt men gebruik van de eerder genoemde voordelen, maar vragen wij enkel een geringe vergoeding voor de diëtist die uw leden zal begeleiden. Let op, de vergoeding komt pas tot stand bij daadwerkelijke verkoop en is vervolgens een vast % daarvan. Is er dus geen verkoop, dan ook geen vergoeding.

Wenst u naar aanleiding van dit bericht aanvullende informatie te ontvangen, heeft u vragen of wilt u graag hieraan deelnemen? Neem dan contact met ons op via de onderstaande contactgegevens.

SLIMdiet BV
Telefoon: 088 800 1320
Email: info@slimdiet.nl

Tim van den Dungen
Business Development Manager
GSM: 06 2150 1384
Email: tim.vandendungen@slimdiet.nl

Wij als partner staan gaarne klaar voor alle Body Biz relaties. Wij wensen iedereen in deze uitdagende tijden ontzettend veel kracht en succes toe.

Met vriendelijke groet,
Pascal van Diest
General Manager

Het eerste magazine van Fitness Occasions is verschenen!

Als specialist binnen de branche willen we onze klant op de hoogte houden van de veranderingen in de markt en binnen onze organisatie. Met het Smart Fitness Magazine brengen we je op een transparante manier op de hoogte van onze organisatie, Fitness Occasions. De grootste kracht achter Fitness Occasions is onze service. Het Smart Fitness Magazine is een verlengstuk van onze service.

Bekijk deze eerste editie hier online!

Brunswick sells Life Fitness to KPS Capital Partners for US$490m

Manufacturing conglomerate Brunswick Corporation is selling its entire fitness business to private equity firm KPS Capital Partners.