Onderzoek laat impact van corona zien op Nederlandse fitnessbranche

Gegevens onder Nederlandse fitnessondernemers laten zien dat 42% van de ondervraagden hun leden nog steeds de volledige lidmaatschapskosten laten betalen om gebruik te maken van hun diensten en dat 53% nog onzeker is hoe zij hun digitale workout aanbod kunnen omzetten in nieuwe verdienmodellen. Zie het onderstaande persbericht voor alle resultaten en meer. 

Onderzoek laat impact van corona zien op Nederlandse fitnessbranche   Gegevens onder Nederlandse fitnessondernemers laten zien dat 42% van de ondervraagden hun leden nog steeds de volledige lidmaatschapskosten laten betalen om gebruik te maken van hun diensten en dat 53% nog onzeker is hoe zij hun digitale workout aanbod kunnen omzetten in nieuwe verdienmodellen. Zie het onderstaande persbericht voor alle resultaten en meer.   

Onderzoek: Het merendeel van de Nederlandse sportscholen en studio’s bieden een optie aan om vanuit huis te trainen.   Uit de gegevens die Virtuagym, technologieaanbieder voor fitnessbedrijven, heeft verzameld door het houden van een enquête onder 45.000 fitnessprofessionals, blijkt dat 95% van de ondervraagde fitnessprofessionals in Nederland een mogelijkheid biedt aan hun leden om vanuit huis te trainen. Dit is een hoog aantal vergeleken met het gemiddelde van Europa (91%) en de Verenigde Staten (87%) Het softwarebedrijf stelde ook vast dat 65% van de ondervraagden zeiden dat ze nog steeds kosten in rekening brengen bij hun leden voor het gebruik van hun diensten (tegen het normale tarief, of een gereduceerd bedrag) – een hoog aantal in vergelijking met veel andere landen binnen de Europese markt. In Frankrijk en Spanje lag dit aantal op 60% en 44%, respectievelijk.
Belangrijkste bevinding: er wordt een online aanbod aangeboden, maar er is veel onzekerheid over de inkomstenstromen   Terwijl veel van deze fitnessbedrijven nu een online training aanbod voor thuis hebben om de verliezen van COVID-19 tegen te gaan, hebben ze moeite om een echt bedrijfsmodel te vinden in deze nieuwe ‘online coaching’-markt en terwijl velen nog steeds kosten in rekening brengen, zegt 22% van de respondenten van de enquête nog steeds betalingen te doen, maar hebben ze de tarieven van hun lidmaatschapskosten wel verlaagd.    De meerderheid van de respondenten (61%) geeft aan dat ze het nu tijd vinden om hun bedrijfsmodel te innoveren, maar geven ook toe dat ze niet precies weten hoe ze het moeten doen of waar ze moeten beginnen. 53% gaf aan niet te weten hoe ze hun digitale aanbod kunnen omzetten in een omzet – dit kan te wijten zijn aan het feit dat 54% van de respondenten sommige of al hun lessen gratis aanbieden via sociale media via sites en apps zoals Facebook en Instagram.
Belangrijkste bevinding: fitnessprofessionals willen tijdens quarantaine hun bedrijfsmodel innoveren   Dit is echter niet voor alle respondenten het geval. Virtuagym verzamelde ook citaten van sportschool en studioeigenaren, maar ook van personal trainers over hun nieuwe dagelijkse routines, hun grootste zorgen, hoe hun klanten en leden hebben gereageerd op hun nieuwe digitale aanbod en de positieve gevolgen van het sluiten van hun deuren. Uiteindelijk blijven de meesten optimistisch en verwacht slechts 7% dat er in de komende weken een heel groot aantal annuleringen van het lidmaatschap zal komen.    Één respondent antwoordde: “Veelal positief! Enthousiast over de snelle en creatieve oplossingen en alternatieven. Maar er zijn ook mensen die niet digitaal willen trainen. Zij blijven wel lid, maar trainen pas weer wanneer de gym open is.”.   Uit de resultaten bleek ook dat 40% van de ondervraagde fitnessprofessionals in Nederland zich niet gesteund voelen door hun overheid en zelfs 70% voelt zich tijdens de quarantaine niet betrokken bij hun leden.